Otázky
- Kdo je člověk? Je to ten, kdo se má tázat? V čem tkví poslání lidské bytosti?
(Nytrová O., Pikálková M. Etika a logika v komunikaci, E. Coreth Co je člověk? )
- Máme hledat smysl života? Proč nejsme vyvázáni z hledání smyslu života? (V.E.Frankl)
- Potřebuje lidstvo řád a vadí mu chaos?
- Co je dobro? Co je zlo? (jak tyto pojmy vymezuje antika, jak jiní filosofové, (Mel Thompson, Přehled etiky)
- Patří k lidské podstatě zajímat se o otázky dobra a zla na pozadí vztahů mezi lidmi?
Rozhodujeme se denně? Uveďte příklady.
- Co má na mysli filosof Martin Buber, který napsal knihu Já a ty? Jak se má vztahovat
moje Já k Ty bližního? (Nytrová O., Pikálková M. Etika a logika v komunikaci)
- Jaké ctnosti uvádí již antika? (Mel Thompson, Přehled etiky)
- Rozeberte myšlenku Publia Syra: „Z cizí vady čerpá moudrý nápravu vady vlastní.“
(Charakterizujte moudrost, proč k ní máme směřovat, proč s e jí říká kardinální ctnost – Křivohlavý I. Psychologie moudrosti)
2
- Vyložte tvrzení, že ctnost je zdatnost ke konání dobra. Kořenek J. Lékařská etika)
- Které jsou tři hlavní křesťanské ctnosti? Popište je.
- Protiváhou ctností jsou neřesti – hříchy – analyzujte je: pýcha, lakota, chtíč, závist, nenasytnost, hněv a lenost
- Analyzujte ctnosti, které uvádí Akvinský: rozumnost, spravedlnost, statečnost a uměřenost (sofrosyné)
- Lékař a etik J.Kořenek analyzuje ctnosti lékaře – aplikujte je na osobnost pedagoga a uveďte příklady ze života: láska k nemocnému (sloužit životu) , odpovědnost, pokora, trpělivost, obětavost, vlídnost, laskavost, ohleduplnost, taktnost, diskrétnost, poctivost, prozíravost, předvídavost, radost, humor, rozvážnost, rozhodnost...
- Proč je moudrost (sofia) univerzální hodnotou lidstva? (Křivohlavý Psychologie moudrosti, Křivohlavý : O moudrosti s J.Křivohlavým) Uvěďte příklad projevené moudrosti – kazuistika ze života nebo z odborné literatury nebo i z beletrie či filmu, divadla
Proč je moudrost považována za vrchol zrání člověka? Podle Platóna se v ní setkávají všechny ostatní ctnosti. Jakým způsobem?
- Jak má člověk usilovat o moudrost, která je kardinální ctností? Máme vyhledávat a oceňovat moudré lidi, radit se s nimi? Uvedte příklad
- Co znamená směřovat k dobrému životu? Jaké hodnotové postoje je potřeba zaujímat?
- Jak můžeme směřovat k dobru a uvádět v praxi do života dobro a proměňovat tak společnost a své vrstevníky?
- Jak jsou ctnosti zakotveny v osobnosti člověka a formují jeho jednání? Kořenek J. Lékařská etika)
3
- Jak rozumět pojmu „obnova morálky“? Potřebujeme novou etiku, novou morálku?
- Vysvětlete, proč etika prochází dějinami lidstva.
- Čím se etika zabývá?
- Máme být eticky zakotveni? Proč T. G. Masaryk zdůrazňoval, že etická zakotvenost je pro demokracii nezbytná?
- Proč je etika důležitá pro lidský život?
- Co si představujete pod pojmem „etické vakuum“? (H.Jonas Princip odpovědnosti s. 50)
- Proč je třeba pěstovat mravní cítění?
4
- Co to znamená, že princip výkonu je v protikladu k principu účasti? Jaké jsou důsledky?
- V čem je komunikace pro lidské bytí důležitá?
- Proč je třeba pěstovat umění dialogu?
- Co říká o dialogu filosof Milan Machovec ?
- Co má na mysli filosof Ladislav Hejdánek, když tvrdí, že dialog je převratné setkání?
- Proč se říká, že jsme dialogické existence?
- Jak rozumíme pojmu hodnota? (Filosofický slovník, Psychologický slovník, Dorotíková Filosofie hodnot)
5
- Má každý člověk svůj žebříček hodnot (škálu hodnot, hierarchii hodnot)?
- Jak jsme na tom s hodnotou pravdy? Co o pravdě říkal M. J. Hus?
- Je třeba dbát na spravedlnost a solidaritu?
- Myslí člověk, kterému jde o dobrý život, na prvním místě na své „štěstí“?
- Je usilování o dobro riskantní?
- Co náleží k základním ctnostem? (viz např. J. Kořenek Lékařská etika)
- Jaký rozdíl je mezi spravedlností a milosrdenstvím? (L. a R. Eyrovi Jak naučit děti hodnotám)
6
- Co je projevem mravní angažovanosti a souzněním s lidskými ideály?
- Jak chápeme myšlenku, že étos v sobě nese vnímavost k celku a smysl pro mravní přesah?
- Vyložte, co jsou duchovně intelektuální schopnosti. (J. Jankovský Etika pro pomáhající profese)
- Charakterizujte emocionální dospělost. Uveďte příklady ze života.
- Který antický filosof přišel s pojmem „péče o duši“?
- Kteří myslitelé nás upozorňují na důležitost péče o duši? (J. Patočka, R. Palouš,
A. Hogenová, J.Sokol)
- Co je to svědomí? (A. Hogenová o probouzení svědomí viz přednáška sborník TGM Etika a Masaryk, J. Jankovský Etika pro pomáhající profese)
7
- Je manipulace nebezpečná a proč? Uveďte kazuistiku. (N.Aga Nenechte sebou manipulovat)
- Co znamenají životní krize? Posílí nás a prohloubí? (J. Jankovský Etika pro pomáhající profese)
- Co znamená pro lidský život a vztahy odpuštění? (V.Jankélevitch Odpuštění, J.Křivohlavý Pozitivní psychologie, viz článek ve skriptech Smrt chlapce dala život třem dívkám Džanín)
- Co je charakteristické pro lidskou zralost? (O. Nytrová, M. Pikálková Dialog mezi hodnotami aneb Hodnoty vyřčené a hodnoty žité)
- Jak máme přistupovat k utrpení, nemoci a smrti? (Vanda Hájková Zředěný život sborník, s. 7 , O. Nytrová: Etické aspekty práce s osobami s progresivním onemocněním úvodní článek)
- Je smíření se smrtí důležitým životním úkolem? Je péče o duši přípravou na smrt?
- Je v dnešní společnosti smrt falešně tabuizována? Jaké to má důsledky?
- Co víte o paliativní medicíně a hospicovém hnutí?
- Jaký je postoj naší společnosti k eutanazii? Co říkají doborníci a jaký je váš názor?
8
- Jak vychází výchovná kompetence z odpovědnosti, která s sebou nese starost, závazek za to, co je mi svěřeno do péče? (N. Pelcová Vzorce lidství)
- Jak chápeme rozvoj charakteru žáků? (P. Vacek Rozvoj morálního vědomí žáků)
- Proč je rozvíjení charakteru důležité?
- Proč se jako prevence syndromu vyhoření doporučuje: „Buď sám k sobě mírný, vlídný a laskavý“ ?
- Jak se vytváří morálně zralý charakter u dětí a mladých lidí a co ho ovlivňuje? (P. Vacek Rozvoj morálního vědomí žáků)
- Proč etické a výchovné problémy ohrožují člověka v jeho existenci a je třeba pěstovat morální vědomí? Vysvětlete a aplikujte např. na šikanu a její řešení.
9
- Proč se řada pedagogů vyslovuje pro prioritu výchovy charakteru před zprostředkováním vědomostí? (N. Pelcová Vzorce lidství)
- Co to znamená ptát se po smyslu výchovy a „výchovna“? (N. Pelcová Vzorce lidství)
- Jak vedeme žáky k tomu, aby projevovali soucit s těmi, kdo mají těžkosti? (R. R. Olivar, S. Lencz, M. Nováková)
- Co to je prosociálnost? Uve´dte příklad prosociálního jendání. ( R. Olivar, S. Lencz, M. Nováková)
Co je altruismus?
- Jak pěstujeme pozitivní vzorce chování?
- Jak vychováváme k odpovědnosti? (Uveďte příklady z literatury, filmu, divadla, ze své praxe.)
10
- Patří odpovědnost nezbytně ke svobodě? Proč je svoboda bez odpovědnosti problematická?
- Jaká je úloha a mravní odpovědnost školy ve výchově? Uveďte kazuistiku
- Je potřebné navazovat na rodiče a vést s nimi dialog? Máme pěstovat mezigenerační dialog?
- Je ve společnosti důležitou hodnotou mezigenerační dialog i dnes ? Jaké jsou důvody?
- Jak tříbíme vnímání pravdy, spravedlnosti a schopnost předvídat důsledky činů u svých svěřenců (žáků, studentů, klientů)?
- Které vlastnosti charakteru jsou nezbytné k prosazování činů vycházejících z mravního přesvědčení? Je nezbytná vůle, odolnost, vytrvalost, trpělivost?
11
- Proč hodnotová nejistota v generaci vychovatelů vychovává nechtěně hodnotový nihilismus u generace vychovávaných? (co je nihilismus, co jsou hodnotové postoje...)
- Jak aplikujeme etiku a poukazujeme na etická dilemata pomocí kazuistik, příběhů, vyprávění či případových studií pro zralejší?
- Jaké je mravní poselství pohádek? Uveďte příklad. (O. Nytrová, V. Strachota, Králové, královny, princové princezny českého filmu, s. 213, Některé zásadní motivy českých pohádek)
- Jak přibližujeme tradiční hodnoty naší kultury?
- Patří slušnost k tradičním hodnotám? Překlenuje rozdíly mezi lidmi?
12
- Je schopnost vděčnosti morální kvalitou? Máme být vděčni za život, za vztahy, za nadání? Proč někteří lidé nechtějí být nikomu vděčni? Je na vině pýcha, samolibost?
- Vyložte stručně křesťanské Desatero jako celek a detailněji jedno zvolené přikázání (např. Cti otce svého a matku).
- Přibližte nám univerzální hodnotu lásky (viz např. E. Fromm Umění milovat, I. Křivohlavý Pozitivní psychologie, BIBLE - Nový zákon Korintským 13 – apoštol Pavel, Chalil Džibran Prorok.).
- Přibližte nám univerzální hodnotu přátelství, které je vysoce oceňováno již od antiky. Viz Aristoteles. Uveďte příklady z literatury, filmu, divadla, ze své praxe.